Personal, consider că educația este efortul de sprijinire a copilului pentru ca el să devină liber. Copilul nu este liber atâta vreme cât nu poate anticipa consecințele actelor sale și deci nu și le poate asuma responsabil. Treptat, prin educație, funcțiile eului de anticipare și auto-asumare se formează, iar omul devine matur afectiv capabil să fie responsabil pentru sine, dar și pentru cei din jurul lui care încă nu au atins un nivel optim de independență.
În raport cu premisa că educația este calea către libertate, înțeleg și mijloacele ei. Cum nu se poate ajunge la devenirea liberă prin constrângere, prin manipulare, prin întărirea dependenței, orice acțiune de acest tip nu poate fi considerată educativă. „Presiunea” duce la supunere și nu la independența copilului. Limba română are numeroase cuvinte care să ne ajute să desemnăm acele acțiuni ale adulților ce presupun presiune, ele pot fi numite: socializare, îngrijire, uneori chiar manipulare și dresaj, dar nu educație.
Și grădinița are nevoie să învețe să fie mai deschisă comunității părinților, să se adecveze timpurilor noastre și să mai renunțe la principiul că „ce nu-l omoară pe copil îl face mai puternic”.
Poate
ar trebui să încurajăm mai puțin olimpicii de tot felul, vedetele
și alți copii sacrificați pe altarul așa-zisei educații care nu
este altceva decât un spectacol al adulților pentru ei înșiși.
Acum, de la distanța a 2000 de ani ni se par inumane bătăliile
gladiatorilor în arenele romane, dar cum ne par emisiunile,
spectacolele și toate concursurile organizate în jurul copiilor
care le creează o imagine de sine „șchioapă” pusă mai presus
de simplitatea ființei lor pe care nu o mai apreciază nimeni, care
le stimulează egocentrismul, vanitatea și sentimentul că sunt
„nimeni” în afara unui public aclamator? Poate ne-ar ajuta pe
toți dacă ne-am ocupa de formarea echilibrului afectiv interior al
copilului care rezultă firesc dintr-o viață normală într-o
comunitate cumsecade.
Îngrijorarea
excesivă (e vorba de parintii hiperprotectori) este o manifestare
acceptabilă a agresivității, la fel și menținerea unei
dependențe a copilului până la vârste imposibile. Cred că
părinții români sunt mult mai tensionați de ideea de a fi părinți
buni ceea ce îi face să-și piardă echilibrul și să devină
copleșitori. Cred că aceasta se datorează absenței unei
comunități tradiționale de susținere pentru părinți (cum exista
în satul românesc). Acestă comunitate de susținere tinde să fie
înlocuită de grupuri nou-constituite care, neavând așezarea
timpului, sunt tinere și excesive promovând imagini extravagante
despre ceea ce înseamnă „părinte bun”. Specialiștii care
tangentează zona de parenting adesea se contrazic între ei și simt
nevoia autorității care, inevitabil, infantilizează.
Implicațiile
(avorturilor ceausiste asupra tinerei generatii de parinti) sunt
gestionate de către fiecare în mod individual, dar putem extrage și
unele repere generale cum ar fi nesiguranța excesivă a părinților
actuali care par a nu mai avea încredere în ei înșiși, care par
a-și fi pierdut reperul de bun simț educativ. Adesea, mămicile nu
mai au încredere în instinctele lor și vor să suplinească
intelectual, dau fuga la vreo carte de specialitate sau la net, ceea
ce le bulversează și mai tare.
Competiție înseamnă comparare și standarde, deci iar vorbim despre dresaj și nu despre educația care presupune competențe individuale specifice. Competiția nu este o invenție românească în educație, ea își are originea în pragmatismul american și în herbart-ianismul german. Acest import nu este doar unul străvechi, și acum tot aud părinți fascinați de proiecte educaționale care propovăduiesc ideea de a face din copil lider, copil de succes și alte asemenea „rețete” deprimante care merg pe ideea copilului-plastilină pe care îl formăm noi cum dorim.
Eu cred că nu ar trebui să ne stresăm noi prea tare să „facem” ceva, ci să mergem pe manifestarea copilului de la diferite etape. El poate fi competitiv la un moment dat, poate fi cooperant altă dată, sau în alte contexte. Cred că dacă am avea mai multă încredere în copilul nostru și în noi înșine am lăsa dezvoltarea în legea ei naturală fără să le mai gestionăm noi pe toate. Din păcate, nicio intervenție în mersul natural nu poate fi de bun augur, oricât de susținută teoretic ar fi. Părinții sunt educatori naturali ai copilului care au intuiția nevoilor lui specifice în fiecare moment al creșterii, de aceea cred că exemplul lor viu i-ar ajuta pe teoreticieni și nu invers așa că nu aș îndrăzni să le dau sfaturi de bună practică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu